Keuzes maken moeilijk?

Keuzes maken. Alles doen wat je wil en moet… Is het lef hebben of slim zijn? Een beetje onaardig doen zelfs?

Je denkt alles onder controle te hebben. En nieuwe verzoeken zijn nog in te passen in de agenda. Want hé, je kan plannen. 
En dan gebeurt het. Te veel vraag. Te weinig tijd. 
Kies je voor minder pauzes? Laat je iets anders vallen? Hoe reageert de vrager op jouw “nee, nu niet?” Moeilijk! 

Keuzes maken betekent goed communiceren
Durven “nee” te zeggen, maar met ruimte voor overleg. 
Dus niet alleen melden dat je iets (deze keer) niet doet, maar ook waarom. Wel zo eerlijk. En bied de vrager een alternatief. “Het lukt vandaag niet, maar zijn we nog op tijd als ik het morgenmiddag doe?” 
Of stel de vraag waar men nu het meest behoefte aan heeft. Soms kun je leveren in delen: eerst het belangrijkste, daarna de rest. Het geeft de vrager het respect om mee te denken. En jou de ruimte om het te doen. 
Gecombineerd met het goed plannen van verschillende deadlines, is kiezen dan minder moeilijk. En geeft het jou ruimte. En rust. Zonder onaardig gevonden te worden. 


Vind jij kiezen nog moeilijk? Ik help je er graag bij. Neem vrijblijvend contact met me op of kijk eens bij één van mijn trainingen of workshops.

Keuzes maken moeilijk? Niet met de organizing pro!

Comments are closed.