#Focus. Hoe krijg je het en hoe hou je het?

Focus. We zijn er naar op zoek. Want focus betekent geconcentreerde aandacht. En dat levert #resultaten. Het zorgt voor impact. En geeft een goed gevoel na afloop.

Maar hoe zorg je er voor dat je je niet laat afleiden? Dat als je eenmaal in een focus zit, je er ook zo lang mogelijk van kunt profiteren?

Vandaag had ik er een leuk gesprek over. Wat is de ultieme manier om een goede focus te bereiken en behouden vroegen we ons af.

Samen kwamen we tot de volgende #tips:

– maak een #plan van wat je wil bereiken en in hoeveel tijd; zonder duidelijk plan dwaal je namelijk al snel af; zonde van je tijd
– creëer de juiste #mindset door je werkplek op te ruimen
– omring je met dingen die van je werkplek een plezierige omgeving maken (een bloemetje in het zicht, frisse lucht en goed licht, een prettige temperatuur)
– zorg dat je alles wat je nodig denkt te hebben direct beschikbaar hebt
– als je je eigen werkplek hebt: zet een muziekje op dat je in de juiste stemming brengt
– deel je je werkplek met anderen? zet muziek op via een koptelefoon
– stel een wekker/alarm in op je mobiel of laptop, zodat je na 55 minuten even pauze neemt en de benen kunt strekken
– zet mobiele devices op stil, eventueel met een tijdelijk out-of-office bericht
– wissel je focusmomenten af met #pauzes en plan ze niet direct aansluitend aan bijvoorbeeld een intensieve bijeenkomst
– plan je focus moment vooral in op het moment van de dag waarop je op je best bent (hoe is je bioritme?)
– is het een vervelende klus? Stel jezelf dan een ‘beloning’ in het vooruitzicht, zoals een uur lezen in dat interessante boek waar je nooit tijd voor maakt
– werk aan één klus / opdracht per focusmoment (nee, multitasken werkt niet)
– blijkt na een kwartier dat focussen toch niet lukt? Doe gerust iets anders: schrijf alvast een post of maak een begin van een verslag; genoeg andere dingen op je takenlijst!

Wat is jouw ultieme focustip?

#tipvandeorganizingpro4u

Comments are closed.